PIIRUSTUS-ILLAT

Croquis

Koronatilanteen johdosta piirustusiltoja ei toistaiseksi järjestetä. Seuraamme tilannetta ja tiedotamme jatkosta verkkosivuillamme keväällä. Jos haluat tilata sähköiset tiedotteemme piirustusilloista, lähetä viesti osoitteeseen info(a)suomentaideyhdistys.fi.

Lue lisää Suomen Taideyhdistyksen järjestämistä croquis-illoista täältä.

Arkisto

Nykytanssicroquis

KEVÄT 2020

Torstai 6.2. klo 18.15–20.00
Torstai 13.2. klo 18.15–20.00
Torstai 20.2. klo 18.15–20.00

Kevään 2020 liikecroquis-illoissa keskitytään kehollisiin näkökulmiin ja liikkeen virtaukseen nykytanssissa.

Mallina toimii tanssija ja tanssinopettaja Minttu Pietilä, jonka intohimona on liike ja sen fyysinen tutkiminen. Minttu on valmistunut Tukholman balettiakatemiasta vuonna 2010 ja saanut inspiraatiota ja vaikutteita erilaisista nykytanssin suuntauksista lukuisilta kursseilta ympäri Eurooppaa. Valmistumisensa jälkeen Minttu on työskennellyt monissa näyttämöteoksissa (Ooppera Skaala, Svenska Teatern, Kansallisooppera) sekä vapaan taidekentän nykytanssiproduktioissa. Viime vuosina Minttu on tehnyt myös useita tanssivideoteoksia, joissa liikkeen visuaalinen kerronta korostuu.

Nykytanssicroquis-illoissa kehollinen mielikuvitus on keskiössä, kun tanssija liikkuu Taidehallin näyttämötilassa liikekieltään varioiden. Musiikki soi suoraan napista tanssijan korvaan, joten piirtäminen tapahtuu hiljaisuudessa.

KUVA: Susanna Alatalo

Baletticroquis

KEVÄT 2019

Torstai 21.2. klo 18.15–20.00

Torstai 28.2. klo 18.15–20.00

Torstai 7.3. klo 18.15–20.00

Torstai 14.3. klo 18.15–20.00

Miten vangita baletin lyyrisiä liikkeitä paperille? Miltä kehon linjaus näyttää relevéssä, tanssijan noustessa kärkitossuilla varpailleen?

Suomen Taideyhdistyksen järjestämässä liikecroquis’ssa keskitytään havainnoimaan baletin tarjoamia liikkeitä ja balettitanssijan kehon anatomista rakennetta.

Mallina baletticroquis’ssa toimii Suomen Kansallisoopperan balettioppilaitoksesta vuonna 2017 valmistunut ammattibalettitanssija Jessi Räty. Ballet Finland -ryhmässä tanssiva Räty on esiintynyt Suomen kansallisbaletin lapsipääosan roolissa Pähkinänsärkijässä sekä myöhemmin harjoittelijana Joutsenlammessa sekä Pähkinänsärkijässä.

varpaillaan_edited.jpg

Liikecroquis

SYKSY 2018

Torstai 6.9. klo 18.15–20.00

Torstai 13.9. klo 18.15–20.00

Torstai 20.9. klo 18.15–20.00

Torstai 4.10. klo 18.15–20.00

Tule kokeilemaan liikkuvan mallin piirtämistä! Piirtäminen alkaa staattisesta asennosta, joka muuttuu hitaasti liikkeeksi. Staattiset asennot vuorottelevat liikkeen kanssa. Liikkuvana mallina työskentelee butotaiteilija Ken Mai.

Ken Mai on japanilainen butotaiteilija, koreografi, opettaja ja joogi. Hän on asunut ja työskennellyt Helsingissä vuodesta 2006 sekä harjoittanut butotanssia yli 25 vuoden ajan. Nykyään hän esiintyy ja opettaa monissa eri maissa ympäri maailmaa.

webpage_Ken_Mai_David_Uriegas.jpg

Malli ja soitin

KEVÄT 2018

Torstai 31.5. klo 18.15–20.00

Torstai 7.6. klo 18.15–20.00

Brightonissa viime vuodet vaikuttanut kontrabasisti ja laulaja Nenonen – aiemmin Laura and the Bass -nimellä tunnettu muusikko ja kokenut taidemalli – on piirrettävissä bassoineen Taidehallilla.

Illan aikataulu: aluksi muutama croquis-asento, sitten kaksi puolen tunnin asentoa osittain kontrabassomusiikin kera. Kaksi kymmenen minuutin taukoa.

Laura-and-the-bass_Tim_Patrick-563x800.j

Akrobatiacroquis

SYKSY 2019

Torstai 10.10. klo 18.15–20.00
Torstai 17.10. klo 18.15–20.00
Torstai 24.10. klo 18.15–20.00
Torstai 31.10. klo 18.15–20.00

Syksyn liikecroquis tarjoaa piirtäjille uudenlaisia haasteita, kun sirkustaiteilija Petri Ekqvist ryhtyy temppuilemaan Taidehallin näyttelytiloissa. Akrobatia on nimitys taituruus- ja sirkusvoimistelulle. Suomen

Petri Ekqvist on taiteen ja työhyvinvoinnin ammattilainen, jolla on kokemusta erityisesti tanssijana ja sirkustaiteilijana yli kahdenkymmenen vuoden ajalta. Hän on esiintynyt laajasti sekä Suomessa että ulkomailla erilaisissa produktioissa niin maalla ja merellä kuin ilmassakin. Tällä hetkellä Petri työskentelee mm. tanssijana, tanssinopettajana ja personal trainerina sekä yrittäjänä suunnitellen hyvinvointipalveluja erityisesti yritysten ja niissä toimivien henkilöstöjen tarpeisiin.

Akrobatiacroquis-illoissa keskitytään akrobatian ja liikkeen väliseen yhteyteen: voimistelu- ja käsilläseisonta-asennot sekä liikkeet haastavat piirtäjiä tarkastelemaan ihmiskehoa uudella tavalla.

akrobatiacroquis_kuva_Patrik_Rastenberge

Malli ja soitin

SYKSY 2018

Torstai 27.9. klo 18.15–20.00

Torstai 11.10. klo 18.15–20.00

Torstai 18.10. klo 18.15–20.00

Torstai 25.10.2018 klo 18.15–20.00

Muusikko ja laulaja Nenonen on jälleen piirrettävissä Taidehallissa bassoineen musiikin kera. Aluksi croquis-piirustusta, sitten pitempiä asentoja.

Huom! 27.9. ja 25.10. mallina on kitaristi Jani Luomajärvi.

Laura-and-the-bass_Tim_Patrick-563x800.j

Liikecroquis

KEVÄT 2018

Tule kokeilemaan liikkuvan mallin piirtämistä! Piirtäminen alkaa staattisesta asennosta, joka muuttuu hitaasti liikkeeksi. Staattiset asennot vuorottelevat liikkeen kanssa. Liikkuvana mallina työskentelee butotaiteilija Ken Mai.

web_kuva_Patrik_Rastenberger.jpg

YHTEYS

Osoite

c/o Helsingin Taidehalli

Nervanderinkatu 3

Puhelin

(+358) 45 7731 4315

Sähköposti

Vuonna 1846 perustetun Suomen Taideyhdistyksen tarkoituksena on suomalaisen kuvataiteen tukeminen sekä sen tuntemuksen ja harrastuksen edistäminen. Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan mm. jakamalla vuosittain apurahoja ja palkintoja kuvataiteilijoille ja taidearvostelijoille.