PALKINNOT

Dukaattipalkinto

Vuonna 1858 perustettu Dukaattipalkinto on Suomen vanhin taidepalkinto ja Suomen Taideyhdistyksen palkinnoista merkittävin. Palkinto myönnetään ansioituneelle nuorelle taiteilijalle ja se on suuruudeltaan 16 000 euroa. Lue lisää yhdistyksen jakamista Dukaattipalkinnoista täältä.

Tunnustuspalkinto

Suomen Taideyhdistyksen tunnustuspalkinto myönnetään taiteen parissa jo pitkään työskennelleelle taiteilijalle kunnianosoituksena merkittävästä elämäntyöstä. Palkintosumma on 10 000 euroa. Lue lisää yhdistyksen jakamista tunnustuspalkinnoista täältä.

William Thuring -palkinnot

William Thurings stiftelse on Suomen Taideyhdistyksen tärkein tukija. Taideyhdistyksen vuosittain 35–45-vuotiaille taiteilijoille myöntämät William Thuring -pääpalkinto ja yhdeksän nimikkopalkintoa sisältyvät Thuringin säätiön vuotuiseen lahjoitukseen Taideyhdistykselle. Pääpalkinto on suuruudeltaan 14 000 euroa, nimikkopalkinto 6 500 euroa. Lue lisää yhdistyksen jakamista William Thuring -palkinnoista täältä.

Edvard Richter -palkinto

Suomen Taideyhdistys myöntää vuosittain yhden Edvard Richter -palkinnon ansiokkaasta vuoden aikana julkaistusta kuvataidekirjasta tai -kirjoituksesta. Palkintosumma on 10 000 euroa. Edvard Richter -palkinto tuli vuonna 2018 vuosina 1984–2017 myönnetyn kirjallisuuspalkinnon tilalle. Edvard Richter -palkinnossa keskitytään aikaisempaa enemmän kirjoittajiin ja laadukkaaseen taidekirjoittamiseen kaikilla julkaisualustoilla. Lue lisää yhdistyksen jakamista Edvard Richter -palkinnoista sekä aikaisemmin jaetuista kirjallisuuspalkinnoista täältä.

YHTEYS

Osoite

c/o Helsingin Taidehalli

Nervanderinkatu 3

Puhelin

(+358) 45 7731 4315

Sähköposti

Vuonna 1846 perustetun Suomen Taideyhdistyksen tarkoituksena on suomalaisen kuvataiteen tukeminen sekä sen tuntemuksen ja harrastuksen edistäminen. Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan mm. jakamalla vuosittain apurahoja ja palkintoja kuvataiteilijoille ja taidearvostelijoille.