APURAHAT

Nuorten taiteilijoiden apurahat

HAKUAIKA 1.5.–31.8.2023

Nuorten taiteilijoiden apurahaa voivat hakea enintään 35-vuotiaat, ammattiin valmistuneet taiteilijat. Apurahan suuruus on 6 000 euroa. Myönnetyt apurahat jaetaan joulukuussa.

​

Ikäraja: Hakijan tulee olla hakuajan päättyessä (31.8.2023) enintään 35-vuotias.

​

Opinnot: Ensisijaisesti hakijan tulee olla suorittanut kuvataiteen perusopinnot. Tapauskohtaisesti käsitellään hakijat, jotka ovat opintojensa loppusuoralla ja toimivat jo kuvataiteilijan ammatissa, mutta eivät ole vielä virallisesti valmistuneet (esimerkiksi molemmat tai toinen osa lopputyöstä jo tehtynä). Apurahaa on mahdollista hakea myös siinä tapauksessa, jos hakijalla ei ole ammatillista tutkintoa, vaan muu pätevöityminen, ja hän työskentelee kuvataiteilijan ammatissa päätoimisesti.

​

Aikaisemmat apurahat: Nuorten taiteilijoiden apurahaa ei voi saada kahta kertaa.

​

Apurahan käyttökohde: Apuraha voidaan myöntää työskentely- tai kohdeapurahana. Apuraha voidaan myöntää myös kuvataiteen jatko-opintoihin kotimaassa tai ulkomailla.

​

Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella verkossa. Linkki lomakkeeseen löytyy 1.5. alkaen TÄÄLTÄ. Lisätiedot: info (a) suomentaideyhdistys.fi.

​

Lue lisää yhdistyksen myöntämistä nuorten taiteilijoiden apurahoista täältä.

Signe Tandefelt -apuraha

HAKUAIKA 1.8.–30.9.2023

​

Signe Tandefeltin nimeä kantava apuraha myönnetään lehdistön ja tiedotusvälineiden piirissä toimiville kuvataidearvostelijoille. Apurahaa voidaan myöntää kriitikoiden ohella myös muille kuvataiteesta kirjoittaville ja kirjoittamista edistäviin sekä kirjoittamiskulttuuria elävöittäviin hankkeisiin. Apuraha voi kohdistua esimerkiksi matkaan tai muuhun hankkeeseen. Myönnetyt apurahat jaetaan joulukuussa.

Apurahan tarkoituksena on tarjota mahdollisuus arvostelun tekemiseen, kuvataiteesta kirjoittamiseen tai arvostelijan ja kirjoittajan ammattitaitoa lisäävään hankkeeseen vuonna 2024. Hakijan tulee esittää hakemuksessa apurahan käyttösuunnitelma ja haettu summa. Yhdistys edellyttää apurahojen saajilta selvitystä apurahan käytöstä.

​

Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella verkossa. Linkki lomakkeeseen löytyy 1.8. alkaen TÄÄLTÄ. Lisätiedot: info (a) suomentaideyhdistys.fi.

​

Lue lisää yhdistyksen myöntämistä apurahoista taidekirjoittajille täältä.

Signe Tandefelt