SIGNE

TANDEFELT -APURAHA

Signe Tandefelt -apuraha

HAKUAIKA 1.8.–30.9.2023

Signe Tandefeltin nimeä kantava apuraha myönnetään tiedotusvälineiden piirissä toimiville kuvataidearvostelijoille. Apurahaa voidaan myöntää kriitikoiden ohella myös muille kuvataiteesta kirjoittaville sekä kirjoittamista edistäviin ja kirjoittamiskulttuuria elävöittäviin hankkeisiin. Myönnetyt apurahat jaetaan joulukuussa.

Apurahan tarkoituksena on tarjota mahdollisuus arvostelun tekemiseen, kuvataiteesta kirjoittamiseen tai arvostelijan ja kirjoittajan ammattitaitoa lisäävään hankkeeseen vuonna 2024. Hakijan tulee esittää hakemuksessa apurahan käyttösuunnitelma ja haettu summa. Yhdistys edellyttää apurahojen saajilta selvitystä apurahan käytöstä.

Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella verkossa. Linkki lomakkeeseen löytyy 1.8. alkaen TÄÄLTÄ. Lisätiedot: info (a) suomentaideyhdistys.fi.

2023

Signe Tandelfeltin nimeä kantavat apurahat myönnetään kuvataidekriitikoille ja muille kuvataiteesta kirjoittaville erilaisiin kirjoittamista edistäviin sekä kirjoituskulttuuria elävöittäviin hankkeisiin. Hakemuksia tuli tänä vuonna 37 kpl. Apurahoja myönnettiin yhdeksälle hakijalle yhteensä 10 000 euroa.

1. Hannula Mia (s. 1971, Turku), Turku / 1 000 € / työskentelyapuraha kriittisen kulttuurienvälisyyttä käsittelevän esseen kirjoittamista varten

2. Karjalainen Eero (s. 2001, Helsinki), Helsinki / 1 100 € / matka-apuraha vuoden 2024 Venetsian biennaaliin sekä Manifesta 15 -biennaaliin

3. Kolu Marja (s. 1956, Kemi), Kuni / 1 000 € / matka-apuraha Pohjanmaan ja Pohjoispohjanmaan alueen näyttelytoimintaan tutustumiseen ja kritiikkien kirjoittamiseen alueen näyttelyistä

4. Koskela Minnamaria (s. 1970, Helsinki), Jyväskylä / 800 € / matka-apuraha vuoden 2024 Venetsian biennaaliin ja siitä kirjoittamiseen

5. Lecklin Johanna (s. 1972, Helsinki), Helsinki / 1 000 € / esseekirjan kirjoittajapalkkioihin

6. Nyman Hannele (s. 1965, Helsinki), Helsinki / 1 200 € / suomalaisten taiteilijakirjan tekijöiden työskentelystä ja teoksista kirjoittamiseen

7. Pulkkinen Joonas (s. 1988, Porvoo), Helsinki / 1 200 € / matka-apuraha Gwangju Biennaleen ja kirjoittamiseen etelä-korealaisen nykytaiteen yhteyksistä maan poliittiseen historiaan ja kansainvälisiin taidemarkkinoihin

8. Sutinen Aino (s. 1983, Espoo), Helsinki / 1 000 € / kuvataidepainotteisten sarjakuvakritiikkien kirjoittamiseen Sarjainfo-lehteen

9. Suomen valotaiteen seura FLASH / 1 700 € / valotaiteeseen keskittyvän kriitikkoseminaarin järjestämiseen ja sen tuloksena syntyvien kritiikkien julkaisuun

SIGNE TANDEFELT (1879­–1943) oli taiteilija ja kriitikko, joka toimi Nya Pressenin kuvataidearvostelijana vuodesta 1912. Hufvudstadsbladetin kriitikkona hän toimi vuodesta 1917 aina kuolemaansa, vuoteen 1943 asti. Tandefelt opiskeli kuvataidetta Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa ja maalasi Helsingin kaupunginmuseoon muotokuvajäljennöksiä merkkihenkilöistä.

Lue artikkeli Taidepalstalta!