SIGNE

TANDEFELT -APURAHA

2020

Taidekriitikoille suunnattuja matka-apurahoja jaettiin vuonna 2020 kolmelle kirjoittajalle.

Mira Arkko (s. 1983), Hämeenlinna / 1 500 €, Osaka, Japani

Sabrina Tarasoff (s. 1991), Pariisi / 950 €, Berliini, Saksa

Joonas Pulkkinen (s. 1988), Helsinki / 1 000 €, Bruno Latourin kuratoriaaliseen praktiikkaan perehtyminen

Edvard Richter -matka-apurahat muuttuvat vuonna 2021 Signe Tandefelt -apurahoiksi. Apuraha myönnetään kuvataidearvostelijoille ja taiteesta kirjoittajille. Apurahan tarkoituksena on tarjota mahdollisuus arvostelun tekemiseen tai arvostelijan ammattitaitoa lisäävään hankkeeseen vuonna 2022.

Signe Tandefelt (11.1.1879­–27.4.1943) oli taiteilija ja kriitikko, joka toimi Nya Pressenin kuvataidearvostelijana vuodesta 1912. Hufvudstadsbladetin kriitikkona hän toimi vuodesta 1917 aina kuolemaansa, vuoteen 1943 asti. Tandefelt opiskeli kuvataidetta Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa ja maalasi Helsingin kaupunginmuseoon muotokuvajäljennöksiä merkkihenkilöistä.

YHTEYS

Osoite

c/o Helsingin Taidehalli

Nervanderinkatu 3

Puhelin

(+358) 45 7731 4315

Sähköposti

Vuonna 1846 perustettu Suomen Taideyhdistys tukee suomalaista kuvataidetta sekä edistää sen tuntemusta ja harrastusta. Yhdistys jakaa apurahoja ja palkintoja kuvataiteilijoille ja taidekirjoittajille, tuottaa näyttelyitä sekä arpoo vuosittain hankkimansa taideteokset jäsenten kesken.