SIGNE

TANDEFELT -APURAHA

Signe Tandefelt -apuraha

HAKUAIKA 1.8.–30.9.2022

Signe Tandefeltin nimeä kantava apuraha myönnetään tiedotusvälineiden piirissä toimiville kuvataidearvostelijoille. Apurahaa voidaan myöntää kriitikoiden ohella myös muille kuvataiteesta kirjoittaville sekä kirjoittamista edistäviin ja kirjoittamiskulttuuria elävöittäviin hankkeisiin. Myönnetyt apurahat jaetaan joulukuussa.

Apurahan tarkoituksena on tarjota mahdollisuus arvostelun tekemiseen, kuvataiteesta kirjoittamiseen tai arvostelijan ja kirjoittajan ammattitaitoa lisäävään hankkeeseen vuonna 2023. Hakijan tulee esittää hakemuksessa apurahan käyttösuunnitelma ja haettu summa. Yhdistys edellyttää apurahojen saajilta selvitystä apurahan käytöstä.

Haku tapahtuu sähköisellä lomakkeella verkossa. Linkki lomakkeeseen löytyy 1.8. alkaen täältä. Lisätiedot: info (a) suomentaideyhdistys.fi.

2021

Vuonna 2021 ensimmäistä kertaa jaetut Signe Tandefelt -apurahat myönnetään erilaisiin taidekirjoitusprojekteihin. Apurahoja jaettiin yhteensä 10 000 euroa yhdeksän kirjoittajan tai työryhmän kesken.

1. Petteri Enroth ja Matti Tuomela, Helsinki / 1 000 € / kolme näyttelykritiikkiä Seiskan pojat -verkkojulkaisuun

2. Toivo Heinimäki, Helsinki / 1 000 € / neljä haastattelua nuoren polven valokuvausta esittelevään SUMU#3-lehteen

3. Juan Kasari, Helsinki / 1 000 € / artikkeli taiteilijasta kertovaan julkaisuun. Kustantaja Parvs.

4. Romeo Kodra ja Paul Voggenreiter, Espoo / 1 000 € / Iconology and Iconographies of Boulevardization. Institutional Critique and Institutional Theory Challenges -julkaisu. Kustantaja RABRAB Press.

5. Helen Korpak, Helsinki / 1 500 € / matka-apuraha: Documenta 15 ja Venetsian biennaali. Kirjoittaa mm. Hufvudstadsbladet-lehteen.

6. Minnamaria Koskela, Jyväskylä / 1 000 € / artikkeli prosenttitaiteen soveltamisesta Lapin kunnissa

7. EDIT ry (Rosa Kuosmanen, Sanna Lipponen, Anu Pasanen ja Viivi Poutiainen), Helsinki / 1500 € / Pitkää kritiikkiä -juttusarja EDIT-taidemediaan

8. seassa-kollektiivi (Maarit Mustonen, Tarleena Laakko ja Milka Huhtaniemi) / 1 000 € / galleriakierroksiin pohjaava tekstisarja kollektiivin verkkosivuille

9. Marja-Liisa Torniainen, Tampere / 1 000 € / kuvataidekritiikkien kirjoittaminen verkkojulkaisuun Kulttuuritoimitus.fi

SIGNE TANDEFELT (1879­–1943) oli taiteilija ja kriitikko, joka toimi Nya Pressenin kuvataidearvostelijana vuodesta 1912. Hufvudstadsbladetin kriitikkona hän toimi vuodesta 1917 aina kuolemaansa, vuoteen 1943 asti. Tandefelt opiskeli kuvataidetta Suomen Taideyhdistyksen piirustuskoulussa ja maalasi Helsingin kaupunginmuseoon muotokuvajäljennöksiä merkkihenkilöistä.

Lue artikkeli Taidepalstalta!