Webinaari taiteen keräilystä

Tiistaina 16.4.2024 klo 17–18

Suomen Taideyhdistys toimii osana pohjoismaisten taideyhdistysten (ENAAK – European Network of Art Associations and Kunstvereine) verkostoa. Verkosto koostuu neljästä toimijasta: Ruotsin, Norjan, Saksan ja Suomen taideyhdistyksistä. Vuonna 2024 verkosto aloittaa yhdessä webinaarisarjan, jossa jokainen maa vuorollaan pitää webinaarin valitsemastaan kiinnostavasta aiheesta. Vuoden toinen ja Suomen Taideyhdistyksen järjestämä webinaari (otsikolla How to collect art? Patrons of art) käsittelee taiteen keräilyä ja erityisesti sitä, miten aloittaa taiteen keräily. Alustamaan aihetta yhdistys on kutsunut Katja Räisäsen, taidegalleria Helsinki Contemporaryn johtajan, ja Mari Mannisen, tietokirjailijan ja toimittajan, joka on myös intohimonen taiteen keräilijä.

Webinaarin kieli: englanti

Lisää verkostosta: https://enaak.eu/

Piirustusilta musiikin kera

Torstaina 29.2.2024 klo 18–20

Helmikuun lopulla piirtäjät pääsevät nauttimaan erikoisillasta, kun muusikko ja säveltäjä Tapani Rinne tulee värittämään tunnelmaa upealla soitollaan. Elävää mallia piirrettäessä Rinne luo vahvan ja tunteet herättävän kokemuksen piirtämiseen. Rinne on myös luonut äänimaailman Marja Pirilän näyttelyyn Valon tähden, joka on parhaillaan avoinna Taidehallissa.

Instrumentalisti Tapani Rinne on kokeellisen ja innovatiivisen klarinetin ja saksofonin soittotyylin mestari. Erityisesti Rinne tunnetaan yhtyeestä RinneRadio ja hänet on palkittu arvostetulla Teosto -palkinnolla.

Pääsymaksu on sama kuin tiistai-iltojen piirustuskerroilla.

Tule mukaan viihtymään aisteja hivelevään iltaan ja koe hieman erilainen piirustuskerta!

Taiteilijakierros Marja Pirilän näyttelyyn Valon tähden

Torstaina 15.2.2024 klo 18.15–19.45

Suomen Taideyhdistyksen tuottama Marja Pirilän upea näyttely on nyt auki Helsingin Taidehallissa. Järjestämme yhdistyksen jäsenille taiteilijakierroksen. Mukana taiteilijan kanssa kierroksella on opastamassa taidehistorioitsija Asko Mäkelä. Näyttelyssä on esillä teoksia 80-luvulta tähän päivään asti, valokuvista ja videoista useisiin kolmiulotteisiin camera obscura -teoksiin. Näyttelyssä on maaginen tunnelma, joka huokuu ulkoisen ja sisäisen maailman yhdistävistä kuvista.

Tule kuulemaan itse taiteilijaa näyttelyn taustoista ja syventymään taianomaisiin teoksiin.

Työpajoja, kursseja, luentoja

Suomen Taideyhdistys järjestää teemallisia taidetyöpajoja, luentoja ja lyhytkursseja, jotka soveltuvat niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin taiteen harrastajille. Voit tutustua menneisiin työpajoihin ja muihin tapahtumiin täällä.

MUUT TAPAHTUMAT

Arkisto / Muut tapahtumat

Arkisto

Graffitityöpaja

KEVÄT 2018

Nonstop-työpajassa tutustutaan graffitien ja katutaiteen tyylisuuntiin, tekniikoihin ja materiaaleihin. Työpajassa herätetään omat ideat ja luonnokset henkiin tussien avulla.

Ohjaajana toimii Helsingissä asuva graffititaiteilija ja taidekonservaattori Viivi Vierinen. Taiteilija on kiertänyt maalaamassa Euroopassa ja Etelä-Amerikassa, jonka lisäksi hän on myös maalannut julkisia teoksia eri puolille Suomea. Taiteilijan teoksissa pääosassa ovat perinteisen graffitin lisäksi usein sensuellit ja mystiset naishahmot sekä luontoteema ja lempeät eläinhahmot.

Työpajat sopivat kaikille ja eivätkä vaadi erikoisosaamista. Alle 12-vuotiaat vanhempien seurassa.

Sisältyy pääsylipun hintaan. Museokortti käy. Vapaa pääsy alle 18-vuotiaille.

Omakuvatyöpaja

KESÄ 2017

Nonstop-omakuvapajan kuluessa käydään läpi vaihteleva joukko perinteisiä, kokeilevia, kenties humoristisiakin lähestymistapoja omien kasvojen piirtämiseen. Paja etenee lyhyiden harjoitteiden kautta: mukaan on helppo tulla missä vaiheessa tahansa ja työskentelyä voi jatkaa sen verran kuin itsestä tuntuu sopivalta.

Ohjaajana toimii kuvataiteilija Vappu Rossi.

Omakuva I ja II

SYKSY 2017

Suomen Taideyhdistys järjestää Helsingin Taidehallissa kuvataiteilija Vappu Rossin lyhytkurssit OMAKUVA I ja II.

VAPPU ROSSI (1976) on kuvataiteilija, joka tunnetaan erityisesti piirustustaidostaan. Rossin teosten pääaiheena on ihmisen kuva. Soveltava ja kokeileva piirtäminen sekä yhteistyöprojektit tanssijoiden ja muusikoiden kanssa kuuluvat keskeisesti hänen tuotantoonsa. Rossi on kokenut ja kysytty opettaja, joka on kehittänyt ja jalostanut havainnosta piirtämisen opetusmetodeja ja vetänyt piirustuskursseja mm. Ateneumilla, Kuvataideakatemiassa, Oriveden opistolla ja Helsingin taidemuseolla. Rossi on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemiasta ja taiteen kandidaatiksi Taideteollisesta korkeakoulusta.

Lyhytkurssilla käydään läpi perinteisiä, kokeilevia, kenties humoristisiakin lähestymistapoja omien kasvojen piirtämiseen. Työskentely etenee lyhyiden harjoitteiden kautta. Kurssilla saa tiiviissä paketissa katsauksen havainnosta piirtämisen erilaisiin puoliin. Se sopii niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin piirtäjille.

Kurssin toinen päivä tähtää valmiin omakuvateoksen toteuttamiseen. Työskentelyn apuna voi käyttää peiliä tai valokuvaa, mutta työn voi toteuttaa myös edellisen kurssipäivän harjoitustehtävien pohjalta. Kurssi sopii niin aloittelijoille kuin edistyneemmillekin piirtäjille. Se käy luontevaksi jatkoksi kurssin ykkösosalle, mutta toimii myös itsenäisenä kokonaisuutena.

Lapsille ja aikuisille

KEVÄT 2017