JULKAISUT

Maalauksellisia mietteitä

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2020

Tekstit: Jurriaan Benschop, Inkamaija Iitiä, Päivi Karttunen

Suomi, ruotsi, englanti. Kovakantinen. 200 s.

ISBN 978-952-68476-5-8

Arkisto

ANU TUOMINEN

Huomenna tänään on eilen

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2019

Tekstit: Anu Tuominen, Hanna Johansson

Suomi, ruotsi, englanti. Pehmeäkantinen. 176 s.

ISBN 978-952-68476-4-1

HINTA 45 €

Anu Tuominen: Lintuja, linnut (2019)

EGS

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2018

Tekstit: EGS, Alan Ket, Jakob Kimvall, Rafael Schacter.

Englanti, suomi, ruotsi. Kovakantinen. 240 s.

ISBN 978-952-68476-2-7

LOPPUUNMYYTY

KIRJATAITEEN KAUNIS KIRJA -palkinto

Suomen Taideyhdistyksen julkaisu EGS (2018, toim. Pirkko Tuukkanen, graafinen suunnittelu Janne Hänninen, Agency Leroy) sai Kirjataiteen kaunis kirja -palkinnon Suomen kirjataiteen komitean Kauneimmat kirjat 2018 -kilpailussa.

“Näyttelyjulkaisun kurinalainen ulkoasu on erinomainen alusta graffititaiteilijan yltäkylläiselle tuotannolle. Elegantti harmaa kansi, hopeafolioitu kansiteksti ja sivujen hopeinen syrjävärjäys luovat sekä kontrastin että yhteyden taiteilijan tuotantoon. Hallittu kuvan- ja tilankäyttö, jämäkkä typografia sekä pinnoittamattoman ja pinnoitetun paperin vuorottelu saavat aikaan ryhdikkään rytmin.”

EGS

JUSSI HEIKKILÄ

Observationes 1984–2016

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2016

Tekstit: Juha-Heikki Tihinen, Hanna Johansson, Jyrki Siukonen.

Suomi, ruotsi, englanti. Kovakantinen. 192 s.

ISBN 978-952-68476-0-3

LOPPUUNMYYTY

Jussi Heikkilä: Observationes 1984–2016

ESKO MÄNNIKKÖ

Time Flies

Toim. Maija Koskinen

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2014

Tekstit: John Peter Nilsson, Mikko Heikkinen, Petri Kuljuntausta

Suomi, ruotsi. Kovakantinen. 239 s.

ISBN 978-952-99260-8-4

ALEHINTA 10 €

Esko Männikkö: Time Flies

Export – Import

Toim. Päivi Mustola, Pirkko Tuukkanen

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2010

Tekstit: Veikko Kasurinen, Maija Koskinen, Marita Muukkonen, Riitta Ojanperä. Suomi, saksa. Pehmeäkantinen. 142 s.

ALEHINTA 2 €

Export–Import

PAUL OSIPOW

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2019

Tekstit: Silja Rantanen, Timo Valjakka, Umberto Eco

Suomi, ruotsi. Kovakantinen. 205 s.

ISBN 978-952-68476-3-4

HINTA 25 €

VUODEN TAIDEKIRJA 2019

Iittalan XXIII Valtakunnallinen Taidekirjapäivä valitsi Suomen Taideyhdistyksen julkaisun Paul Osipow (toim. Pirkko Tuukkanen, graafinen suunnittelu Penni Osipow ja Teemu Pokela) vuoden 2019 parhaaksi taidekirjaksi. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston järjestämän kilpailun voittaja palkittiin Eliel Aspelin -palkinnolla, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2019 julkaistua teosta.

Tuomariston kommentit:

“Tätä taidekirjaa ei voi olla huomaamatta. Jo taidemaalari Paul Osipowin (s.1939) taiteesta kertovan teoksen kiinnostava ulkoasu saa tarttumaan siihen, raikkaan keltainen, kookas ja kovakantinen, selätön kuin vanhat puhki luetut kirjat, joiden selkämys on kovassa kulutuksessa revennyt irti. Kannessa tuttavallisesti maalatut kirjaimet P, A, U, L. Kirja liittyy Helsingin Taidehallissa pidettyyn Osipowin retrospektiiviseen näyttelyyn. Katsoja-lukijalle tuodaan tuoreen tuntuinen teos valmiina kulumaan käsissä ja ehkäpä kysytäänkin, onko sen sisältö aiemmasta tuttua. Kirjan tekstit ja kuvat sekä keventävät että syventävät katsojan tehtävää. Teos on todella ansaittu kunnianosoitus Paul Osipowin elämäntyölle ja 60 vuotta kestäneelle merkittävälle taiteilijan uralle.

Aloitukseksi on valittu italialaisen semiootikon Umberto Econ alkuperäistekstin käännös Kuinka esitellään taideteosten luettelo (Bompiani Italia 1983, suom. Aira Buffa), joka leikittelee sarkastisesti taidekritiikin haasteilla ja kuvitelluilla ajatuskaavoilla. Teksti pehmentää leikittelyllään kirjan sisältöä, ja aina ajankohtaisena se toimii hauskana avauksena. Taiteilijat ovat teoksissaan koko ajan alttiina niin taiteen harrastajien kuin ammattilaistenkin arvioinneille, niin asiallisille kuin asiattomille.

Osipowia ja hänen tuotantoaan koskevat tekstit ovat taidemaalari Silja Rantaselta ja taidekriitikko Timo Valjakalta, jotka molemmat ovat kokeneita ja ansioituneita taidemaailman monipuolisia toimijoita. Rantanen valottaa kauniisti Osipowin taiteen taustoja ja viitekehystä, johon hänen tuotantonsa eri vaiheissa liittyy. Valjakka vuorostaan kirjoittaa esiin taiteilijan mielenkiintoisen ja tuoreen vivahteikkaan haastattelun.

Paul Osipowin taiteesta kertova, monella tavalla ajankohtainenkin, teos näyttäytyy taidekirjana, jonka sävähdyttävään ulkoasuun on loistavasti panostettu. Tästä vastaavat erittäin ansiokkaasti graafiset suunnittelijat Penni Osipow ja Teemu Pokela.

Paul Osipowilla on kyseessä totta tosiaan suomalaisessa maalaustaiteessa erittäin huomattava, merkittävä ja mittava ura, jota teos valottaa onnistuneesti ja monipuolisesti. Kirja perehdyttää katsoja-lukijan mainiosti taiteilijan tuotannon rehevyyteen, värikkyyteen ja moninaisiin muodonmuutoksiin.”

Paul Osipow

GRÖNLUND–NISUNEN

Grey Area

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2017

Tekstit: John Peter Nilsson, Mikko Heikkinen, Petri Kuljuntausta

Suomi, ruotsi, englanti. Kovakantinen. 175 s.

ISBN 978-952-68476-1-0

ALEHINTA 25 €

Grönlund–Nisunen: Grey Area

HELENA HIETANEN, JAAKKO NIEMELÄ

Chaos & Beauty

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2015

Tekstit: Hannele Jäämeri, Petri Kaverma,

Suomi, ruotsi, englanti. Kovakantinen. 178 s.

ISBN 978-952-99260-9-1

ALEHINTA 10 €

Chaos & Beauty

LEENA LUOSTARINEN

Tiikerinpiirtäjä

Toim. Otso Kantokorpi, Päivi Karttunen, Pirkko Tuukkanen

Julkaisija: Suomen Taideyhdistys 2013

Suomi, ruotsi, englanti. Kovakantinen. 158 s.

HINTA 35 €

Leena Luostarinen: Tiikerinpiirtäjä

YHTEYS

Osoite

c/o Helsingin Taidehalli

Nervanderinkatu 3

Puhelin

(+358) 45 7731 4315

Sähköposti

Vuonna 1846 perustetun Suomen Taideyhdistyksen tarkoituksena on suomalaisen kuvataiteen tukeminen sekä sen tuntemuksen ja harrastuksen edistäminen. Yhdistys toteuttaa tarkoitustaan mm. jakamalla vuosittain apurahoja ja palkintoja kuvataiteilijoille ja taidearvostelijoille.