PALKINNOT JA APURAHAT

Suomen Taideyhdistyksen palkinnot ja apurahat

Suomen Taideyhdistys myöntää vuosittain kolmetoista merkittävää taidepalkintoa: nuoren taiteilijan Dukaattipalkinto, varttuneen taiteilijan Tunnustuspalkinto, kymmenen William Thuring -palkintoa 35–45-vuotiaille taiteilijoille ja Edvard Richter -kirjallisuuspalkinto. Lisäksi yhdistys jakaa apurahoja nuorille taiteilijoille ja taidekirjoittajillePalkinnot ja apurahat myönnetään joulukuussa.  Vuonna 2021 kokonaissumma oli 298 500 euroa.

Dukaattipalkinto Emma Jääskeläiselle

Nuoren taiteilijan Dukaattipalkinto myönnettiin Emma Jääskeläiselle (s. 1988 Espoossa). Palkintosumma on 16 000 euroa. Vuonna 1858 perustettu Dukaattipalkinto on Suomen vanhin taidepalkinto ja Suomen Taideyhdistyksen palkinnoista merkittävin. Lue lisää >

Tunnustuspalkinto Raimo Reinikaiselle

Tunnustuspalkinto merkittävästä elämäntyöstä taiteen parissa myönnettiin kuvataiteilija Raimo Reinikaiselle (s. 1939 Helsingissä). Palkintosumma on 10 000 euroa. Lue lisää >

William Thuring -pääpalkinto Jenni Eskolalle

William Thuringin nimeä kantavat palkinnot, yksi pääpalkinto ja yhdeksän nimikkopalkintoa, myönnetään 35–45-vuotiaille kuvataiteilijoille. Pääpalkinto on suuruudeltaan 14 000 euroa, nimikkopalkinto 6 500 euroa. Lue lisää >

Edvard Richter -palkinto Sanna Tirkkoselle

Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinto myönnettiin filosofian tutkijatohtori Sanna Tirkkoselle (s. 1980 Helsingissä) ansiokkaasta taidekirjoittamisesta. Palkintosumma on 10 000 euroa. Lue lisää >

Nuorten taiteilijoiden apurahat

Kolmekymmentä nuorta taiteilijaa sai 6 000 euron suuruisen apurahan. Hakemuksia tuli kaikkiaan 309 kpl. Apurahaa voivat hakea enintään 35-vuotiaat, ammattiin valmistuneet kuvataiteilijat. Lue lisää >

Signe Tandefelt -apurahat

Tänä vuonna ensimmäistä kertaa jaettavat Signe Tandefelt -apurahat myönnetään erilaisiin taidekirjoitusprojekteihin. Apurahoja jaettiin yhteensä 10 000 euroa yhdeksän kirjoittajan tai työryhmän kesken. Lue lisää >

Vuosittain jaettavista palkinnoista ja apurahoista päättää yhdistyksen hallitus lautakuntien ehdotusten pohjalta.

Apuraha- ja palkintolautakunta (Dukaatti- ja Tunnustuspalkinto, nuorten taiteilijoiden apurahat): kuvataiteilija Antti Tanttu (pj.), kuvataiteilija Heini Aho, kuvataiteilija Susanne Gottberg, FM Pessi Rautio ja dosentti, FT Riikka Stewen.

Kirjallisuuslautakunta (Edvard Richter -palkinto, Signe Tandefelt -apurahat): kriitikko, FL  Asko Mäkelä (pj.), kuvataiteilija, KuT Johanna Lecklin ja kriitikko, FT Sini Mononen.

William Thuring -palkintolautakunta: Suomen Taideyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Päivi Karttunen ja varapuheenjohtaja Asko Mäkelä.

Lisätietoja: info(a)suomentaideyhdistys.fi