PALKINNOT JA APURAHAT

Suomen Taideyhdistys jakoi lähes 300 000 euroa kuvataiteelle

Suomen Taideyhdistys myöntää vuosittain toistakymmentä merkittävää taidepalkintoa. Tänä vuonna nuoren taiteilijan Dukaattipalkinnon sai Inma Herrera ja varttuneen taiteilijan tunnustuspalkinnon Radoslaw Gryta. Uransa keskivaiheilla oleville taiteilijoille jaettavista kymmenestä William Thuring -palkinnosta pääpalkinnon sai Jussi Goman. Taidekirjoittajan Edvard Richter -palkinto myönnettiin Maija Tammelle ja Ville Tietäväiselle teoksesta Immortal – Lost Memoirs of Cornelia Dulac Concerning the Freshwater Polyp Hydra (Aalto ARTS Books, 2020). Tänä vuonna Taideyhdistys jakoi taidekirjoittajille myös neljä Edvard Richter

‑tunnustuspalkintoa ja yhden kunniamaininnan. Lisäksi jaettiin apurahoja nuorille taiteilijoille ja taidekriitikoille. Palkintojen ja apurahojen yhteissumma oli 298 500 euroa.

Palkinnoista päättää Suomen Taideyhdistyksen johtokunta lautakuntien ehdotusten perusteella. Apuraha- ja palkintolautakunta tekee ehdotuksen Dukaatti- ja tunnustuspalkinnosta sekä nuorten taiteilijoiden apurahoista. Tänä vuonna lautakunnassa työskentelivät kuvataiteilija Antti Tanttu (pj.), kuvataiteilija Heini Aho, kuvataiteilija Susanne Gottberg, dekaani Hanna Johansson ja kriitikko, FM Pessi Rautio.

Kirjallisuuslautakunta tekee ehdotuksen Edvard Richter -palkinnosta ja -apurahoista. Lautakunnassa työskentelivät kriitikko, FL Asko Mäkelä (pj.), kuvataiteilija, KuT Johanna Lecklin ja kriitikko, FT Sini Mononen.

William Thuring -palkinnoista ehdotuksen tekevät yhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja Päivi Karttunen ja varapuheenjohtaja Asko Mäkelä.

YHTEYS

Osoite

c/o Helsingin Taidehalli

Nervanderinkatu 3

Puhelin

(+358) 45 7731 4315

Sähköposti

Vuonna 1846 perustettu Suomen Taideyhdistys tukee suomalaista kuvataidetta sekä edistää sen tuntemusta ja harrastusta. Yhdistys jakaa apurahoja ja palkintoja kuvataiteilijoille ja taidekirjoittajille, tuottaa näyttelyitä sekä arpoo vuosittain hankkimansa taideteokset jäsenten kesken.