EGS – Writing my diary

Finska Konstföreningens utställning på Helsingfors Konsthall 13.1–25.2.2018

EGS hör till Finlands internationellt mest kända graffitikonstnärer vars verk kan ses i städer i tiotals länder världen runt. På utställningen som öppnar i januari visas bl.a. väggmålningar, installationer och skulpturer. EGS intervjuades av Pirkko Tuukkanen, Finska Konstföreningens utställningssekreterare.

EGS: I Watched the Shadow of Our Plane Hastening Below Us 1, 2017

Hur fick allt sin början?

De finländska graffitipionjärerna Shocky och Blitz var aktiva i min hemstad Helsingfors. De var 5–6 år äldre och alla unga killars idoler. Jag och min kompis lärde oss till en början att kopiera deras tags och började sedan utveckla egna.

I vilken ålder började du, och var?

Mina första graffitiförsök gjorde jag 1986 på Skatudden i Helsingfors. Det handlade om mycket anspråkslöst fummel. De första hyggliga målningarna gjorde jag några år senare.

Varifrån fick du impulsen att göra graffiti: var det dess visuella glans, ”förbjuden frukt”, experimentlust – eller vad?

Det var primärt det visuella som väckte mitt intresse. Men visst var också det hemlighetsmakeri som omgav graffitin fascinerande. Målarna var till största del okända, nära nog mystiska superhjältar för en ung kille. Praktiskt taget allt skulle man lära sig själv, det fanns inga graffitikurser. Också staden öppnade sig på ett annat sätt då man strövade omkring på graffitiplatser och sökte nya målningar.

EGS: Night on Earth 1, 2017. KUVA: Pekka Hannila

Vilken var din första graffiti i främmande land? Var och när?

Jag vill minnas att det var i Stockholm 1990.

Vad är det mest fascinerande i att göra graffiti?

För mig personligen är det intressantaste att resa till nya platser för att måla. Att måla graffiti är faktiskt ett utmärkt sätt att bli bekant med nya länder och städer och deras invånare.

Hur förhåller du dig till att graffitin har blivit salongsfähig?

Jag tycker att god konst alltid förtjänar att bli erkänd både i salongerna och på gatan. Jag hoppas att graffitikonsten bevarar sin rebelliska natur i stadsbilden och att den inte låter sig tämjas för mycket.

Tirana, Albanien, 2014. FOTO: Noora Geagea

Än då din egen utveckling, från gatan till galleriet?

Det har varit en nästan 30 år lång omedveten process som jag ursprungligen inte alls hade i sikte. Jag ser den som en del av ett stort verk. I själva verket upplever jag alla mina målningar som ett enda stort verk. Jag kommer alltid att arbeta också i stadsrummet. Gatan och galleriet utesluter inte varandra.

Än då ditt samarbete med Helsingforsgalleriet Make Your Mark Gallery?

Utställningen på Konsthallen är gjord i nära samarbete med Umut Kiuas från Make Your Mark Gallery. Vi kompletterar varandra på ett fungerande sätt, vårt samarbete började redan för fem år sedan. I planerna ingår att satsa allt mer på det internationella. I Finland har Make Your Mark Gallery den bredaste kunskapen och erfarenheten inom graffiti- och gatukonst, och galleriet är även i nordiskt perspektiv en betydande aktö

Vad väntar du dig av Konsthallens utställning?

Att nya människor får ta del av mina verk. Den breda utställningen presenterar mina verk mer mångsidigt, där finns bl.a. helt nya glas- och träskulpturer. Jag hoppas också att jag lyckas väcka tankar exempelvis med verkserien Försvunna stater. Förhoppningsvis lyckas jag också entusiasmera andra att börja göra graffiti!

Lissabon, 2016

Denna artikel har publicerats i Finska Konstföreningens medlemstidning 2/2017.