Konstverkstäder, kurser, föreläsningar

Finska Konstföreningen ordnar tematiska konstverkstäder, föreläsningar och kortkurser som lämpar sig för både nybörjare och erfarnare konstutövare. Läs mer om tidigare konstverkstäder och evenemang här.

På grund av coronaläget ordnas inga evenemang tills vidare. Vi följer läget och informerar om vår verksamhet på våra webbsidor och vårt Instagramkonto.

ANDRA

EVENEMANG

Arkisto / Muut tapahtumat

Graffiti

VÅREN 2018

Handledare: Viivi Vierinen

Självporträtt

SOMMAREN 2017

Handledare: Vappu Rossi

På kortkursen går vi genom traditionella, experimentella och kanske också humoristiska sätt att rita ett självporträtt. Vi arbetar genom korta övningar. Kursen ger i komprimerad form en översikt över teckning utifrån iakttagelse. Den lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare.

Självporträtt I och II

HÖSTEN 2017

Handledare: Vappu Rossi.

Vappu Rossi (1976) är en bildkonstnär som är känd särskilt för sin skicklighet som tecknare. Huvudmotivet i hennes verk är en människogestalt. Tillämpande och experimenterande teckning och samarbetsprojekt med dansare och musiker bildar en viktig del av hennes produktion. Rossi är en erfaren och efterfrågad lärare som har utvecklat och förädlat undervisningsmetoder för teckning utifrån iakttagelse. Hon har lett teckningskurser bl.a. på Ateneum, Bildkonstakademin, Oriveden opisto och Helsingfors konstmuseum. Rossi är bildkonstmagister från Bildkonstakademin och konstkandidat från Konstindustriella högskolan.

I nonstop-workshopen går vi genom en samling traditionella, experimentella och kanske också humoristiska sätt att rita ett självporträtt. Vi arbetar genom små övningar och det är lätt att haka på eller hoppa av i vilket skede som helst: du väljer själv hur länge du vill vara med.

På andra kursdagen tar vi sikte på att göra ett färdigt självporträtt. Du kan använda en spegel eller ett foto som hjälpmedel eller alternativt utgå från första dagens övningsuppgifter. Kursen lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare. Den är en naturlig fortsättning på första dagens kurs men fungerar också självständigt.

För barn och vuxen

VÅREN 2017

Handledare: Vappu Rossi

På Torsdag gör vi en komposition av blommor, frukter, fantasiväxter och dekorationsfigurer som vi ”plockat” från utställningen och gör en färgmättad tuschteckning av dem på ett blankt pussel. Fredagens tema är leksaker. Både den vuxne och barnet tar med sig en favoritleksak som får tjänstgöra som modell i vår svartvita teckning med grånyanser.