SIGNE

TANDEFELT-STIPENDIUM

Signe Tandefelt-stipendium

ANSÖKNINGSTID​ 1.8.–30.9.2023

Signe Tandefelt-stipendier beviljas bildkonstkritiker vid tidningar och övriga medier och andra som skriver om konst samt projekt som främjar skrivande och vitaliserar den skriftliga kulturen. Syftet med stipendiet är att ge mottagaren möjlighet att under år 2024 skriva en recension eller delta i ett projekt som utvecklar skribentens yrkesskicklighet. Stipendierna delas ut i december.

Sökande ska i ansökan ge en redogörelse för hur stipendiet kommer att användas samt uppge det ansökta beloppet. De som beviljas stipendium ska lämna in en redogörelse för hur stipendiet använts.

Ansökan görs på en e-blankett på webben. En länk till blanketten läggs ut 1 augusti HÄR. Mer information: info(a)suomentaideyhdistys.fi.

2023

Stipendierna som bär Signe Tandelfelts namn tilldelas bildkonstkritiker och andra som skriver om bildkonst inom projekt som främjar skrivandet och vitaliserar skrivkulturen. I år mottog föreningen 37 ansökningar, varav sex gruppansökningar. Nio sökande beviljades stipendium för ett totalbelopp på 10 000 euro.

1. Hannula Mia (f. 1971, Åbo), Åbo / 1 000 € / arbetsstipendium för att skriva en essä om interkulturalitet

2. Karjalainen Eero (f. 2001, Helsingfors), Helsingfors / 1 100 € / resestipendium för resa till Venedigbiennalen 2024 och biennalen Manifesta 15

3. Kolu Marja (f. 1956, Kemi), Kuni / 1 000 € / resestipendium för att stifta bekantskap med norra Österbottens utställningsverksamhet och skriva recensioner av utställningar i regionen

4. Koskela Minnamaria (f. 1970, Helsingfors), Jyväskylä / 800 € / resestipendium till Venedigbiennalen 2024 och för att skriva om den

5. Lecklin Johanna (f. 1972, Helsingfors), Helsingfors / 1 000 € / författararvoden för en essäbok

6. Nyman Hannele (f. 1965, Helsingfors), Helsingfors / 1 200 € / för att skriva om inhemska konstböckers författare och deras verk

7. Pulkkinen Joonas (f. 1988, Borgå), Helsingfors / 1 200 € / resestipendium till Biennalen i Gwangju för att skriva om den sydkoreanska samtidskonstens förbindelser med landets politiska historia och internationella konstmarknad

8. Sutinen Aino (f. 1983, Esbo), Helsingfors / 1 000 € / för att skriva bildkonstfokuserad serietidningskritik i tidningen Sarjainfo

9. Suomen valotaiteen seura FLASH / 1 700 € / för ett kritikerseminarium med fokus på ljuskonst och för publicering av de texter som där produceras

SIGNE TANDEFELT (1879­–1943) var en konstnär och kritiker som 1912 började arbeta som bildkonstkritiker på Nya Pressen. Fem år senare, 1917, flyttade hon till Hufvudstadsbladet där hon jobbade som kritiker ända till sin död 1943. Tandefelt hade studerat bildkonst på Finska Konstföreningens ritskola och målat reproduktioner av märkespersoners porträtt åt Helsingfors stadsmuseum.

Läs artikeln på Taidepalsta!