Radoslaw Gryta

TUNNUSTUSPALKINTO 2020

Ansiokkaasta elämäntyöstään palkittu kuvanveistäjä ja käsityön mestari Radoslaw Gryta (s. 1955) tunnetaan erityisesti suurikokoisista, taiteilijan omaan henkilöhistoriaan kietoutuvista teoksista. Puolalaissyntyinen taiteilija päätyi kuvanveiston pariin taidelukiossa silloisen kuvanveiston opettajansa, professori Eugeniusz Baranowskin innostamana.

Radoslaw Gryta: Vuoden 1939 luokkakokous, 2017.

Radoslaw: On professori Baranowskin ansiota, että minus­ta tuli nimenomaan kuvanveistäjä. Hän aina sanoi minulle, että mene ja etsi. Hän iskosti minuun aja­tuksen siitä, että aina pitää oppia uutta. Ateljeessa­ni minulla on edelleen kuva hänestä seinällä. Katson kuvaa joka kerta ennen työskentelyn aloittamista ja lopettamista ja uskon, että näen hänen silmistään, onko hän tyytyväinen päivän työhöni vai ei.

"Parasta edelleen on, kun yksittäinen ihminen kiittää minua siitä, mitä olen taiteessa tehnyt." -Radoslaw Gryta

Grytalle taide on mahdollisuus vaikuttaa ja joskus jopa muuttaa ihmisen elämän suuntaa. Taiteellaan Gryta toivoo voivansa koskettaa ja puhutella ihmi­siä henkilökohtaisten ja poliittisten aiheiden kautta.

Radoslaw: Käsittelen poliittisia aiheita ja ymmärrän, että taiteeni on sillä tavalla kantaaottavaa. Kun sain 90-luvulla valtiolta taidepalkinnon, muistan olleeni kauhuissani ja ajatelleeni, että onko minusta tullut jo näin kesy. Olen kotoisin maasta, jossa valtaapitävien puolella oleminen on aina ollut jollakin tavalla epäi­lyttävää, vaarallista jopa. Sellaista ristiriitaista tun­netta minulla siihen siis liittyy, ja palkintojen ja tun­nustuksen saaminen saattaa jopa hieman pelottaa. Parasta edelleen on, kun yksittäinen ihminen kiittää minua siitä, mitä olen taiteessa tehnyt.

Radoslaw Gryta: Petersburg, Leningrad, Petersburg, 2017.

"Töistäni löytyy usein aiheiden arkkityyp­pejä, kuten rakkauteen tai kuolemaan liittyviä tee­moja." -Radoslaw Gryta

Vakioelementteinä Grytan taiteessa ovat muistot lapsuudesta ja varhaisten elinvuosien kasvuympä­ristöstä sekä mieleen piirtynyt kotimaisema, johon liittyy myös paljon kaipausta.

Radoslaw: Tätä maisemaa ei tavallaan ole olemassa, se on ainoastaan mielessäni sellaisena kuin sen muistan. Töistäni löytyy usein aiheiden arkkityyp­pejä, kuten rakkauteen tai kuolemaan liittyviä tee­moja. Toivon, että kun nämä aiheet muuttuvat teok­siksi, ne eivät tunnu banaaleilta, vaan ovat jollakin tavalla kiinnostavia.

Materiaalien suhteen Gryta on varsin moniruokai­nen. Tällä hetkellä työn alla on muun muassa kupari­ langasta juotettava teos, joka tulee esille tulevana keväänä.

Radoslaw: Pyrin tekemään aina uusia juttuja. Työskentelyni on jokapäiväistä arkista puurtamista niin kuin missä tahansa ammatissa. Pohdin, kirjoitan ja piirrän asioi­ta, joista sitten voi jotakin syntyä. Nuorena lempima­teriaalini oli kivi, nykyään mietin ensin, mitä olen te­kemässä ja sitten vasta valitsen siihen sopivan ma­teriaalin.

Radoslaw Gryta: Hääkuva, 2018.

"Niin kauan kuin elän, mikään työni ei tavallaan ole täysin valmis." -Radoslaw Gryta

Grytan kädentyön tuotokset eivät aina ole lopulli­sia vielä silloinkaan, kun ne ovat jo esillä. Taiteilijan saattaakin tavata näyttelytilassa jatkamassa teok­siaan yleisön seassa.

Radoslaw: Vanhemmiten minulle on tullut pakottava tarve parannella ja jatkaa teoksiani. Niin kauan kuin elän, mikään työni ei tavallaan ole täysin valmis. Nykyisin minulla ei enää olekaan kiire saada teoksia valmiik­si, vaan annan niille aikaa kasvaa ja kehittyä. Nautin myös vapaudesta olla teosteni kanssa. Annan ajatus­ten myös sammua ja ajattelen, että vielä minä ehdin. Vihollisilleni sanon, että huonointa teostani en ole vielä tehnyt, ja ystävilleni, että paras teokseni on vie­lä tulossa. Tästä lähtökohdasta työskentely on aina hauskaa, eikä koskaan tunnu tylsältä.” •