Taiteessa vaeltelija

Taidekeräilijä, KTM Arto Jurttilalle on kertynyt yhteensä 502 kotimaisen taideteoksen kokoelma, jota hän itse kuvailee kasaumaksi vuosikymmenien aikana koettuja, merkityksellisiä taidekohtaamisia. Tapasimme Arton kanssa Helsingin Taidehallilla ja keskustelimme taiteen kokemisesta sekä keräilijän henkilökohtaisesta matkasta kuvataiteen parissa.

KUVA: Katri Salmenoja

Porin taidemuseossa on meneillään kokoelmaasi pohjautuva näyttely MIELEN SILMIN / WITH THE EYES OF MY MIND. Minkälainen kokonaisuus oikein on kyseessä?

Näyttely liittyy museon Keräilijän katse -näyttelysarjaan. Yksityiskokoelma on loputon mahdollisuuksien maailma, jossa voi lähteä liikkeelle monesta kulmasta. Minulla on hankkimiini teoksiin hyvin henkilökohtainen suhde. Siksi minua kiinnosti paljon se, miten ulkopuolinen katsoo tällaista kokonaisuutta. Näyttelyä ovat olleet mukana tekemässä kaksi museon ulkopuolista kuraattoria, jotka ovat ideoineet keskeisen tematiikan näiden ajatusten pohjalta. Varsinkin toinen kuraattoreista, taidemaalari Liisa Pesonen alkoi tutkia, millaista maalaustaidetta kokoelmassani oikein on ja kokonaisuus alkoi hahmottua sitä kautta. Näyttelyyn on myös rakennettu yhdeksän metriä pitkä seinä, johon on nimetty kaikki 502 teosta hankintajärjestyksessä. Teosten lomassa on kuultavissa yksittäisiä tekstejä noin 20 teoksesta. Ne ovat kirjoittamiani lyhyitä esseitä siitä, mitä minussa on tapahtunut ensimmäisen 10 sekunnin aikana kohdatessani kyseiset teokset. Voitaisiin oikeastaan s