TPW2396_pieni_edited.jpg

TARJA PITKÄNEN-WALTER

Coronapandemin har medfört ändringar i Helsingfors Konsthalls utställningsprogram. Tarja Pitkänen-Walters utställning Måleriska meditationer som produceras av Finska Konstföreningens flyttas till början av 2022.

Jussi Goman: New Beginning (2019) KUVA: Angel Gil

Pris och stipendier 2020

Finska Konstföreningen delar årligen ut mer än tio betydande bildkonstpris. I år gick Dukatpriset som tilldelas en ung konstnär till Inma Herrera och hederspriset för en lång konstnärskarriär till Radoslaw Gryta. De tio William Thuring-prisen tilldelas konstnärer i mitten av sin karriär. Huvudpriset i år gick till Jussi Goman.

maski-logo2.jpg

Croquis

På grund av coronaläget ordnas inga croquiskvällar tills vidare. Vi följer läget och informerar på våra webbsidor under våren. Om du vill få våra bulletiner per mejl, skicka ett meddelande till oss.

Juha Menna: Joogamies (2016) KUVA: Titti Schulman

Konst från nätet

I Taidepalsta får vi bekanta oss med fyra aktörer som på olika sätt säljer eller förmedlar konst. Lär dig på vilka sätt du kan använda webben då du vill skaffa konst. Läs också om andras erfarenheter av att köpa konst på webben.

Adress

c/o Helsingfors Konsthall

Nervandersgatan 3

00100 Helsingfors

(+358) 45 7731 4315

E-post

Den traditionsrika Finska Konstföreningen bildades redan 1846. Syftet var från första början att stöda finländsk bildkonst genom att köpa verk av konstnärerna. Föreningen delar också årligen ut stipendier och pris och arrangerar utställningar.