EGS – Writing my diary

Suomen Taideyhdistyksen näyttely Helsingin Taidehallissa 13.1.–25.2.2018

EGS on Suomen kansainvälisesti tunnetuimpia graffititaiteilijoita, jonka maalaamia teoksia voi nähdä kaupunkitilassa kymmenissä eri maissa. Tammikuussa aukeavassa näyttelyssä nähdään mm. seinämaalauksia, installaatioita ja veistoksia. EGSiä haastatteli Pirkko Tuukkanen, Suomen Taideyhdistyksen näyttelysihteeri.

EGS: I Watched the Shadow of Our Plane Hastening Below Us 1, 2017

Mistä kaikki alkoi?

Kotikaupunginosassani Helsingissä toimivat graffitin suomalaiset pioneerit Shocky ja Blitz. He olivat 5–6 vuotta vanhempia ja kaikkien nuorten kundien idoleita. Minä ja kaverini opettelimme aluksi jäljentämään heidän tägejään ja sitten kehittelimme omia.

Minkä ikäisenä aloitit ja missä?

Tein ensimmäiset graffitikokeiluni 1986 Helsingin Katajanokalla. Ne olivat hyvin vaatimattomia rävellyksiä. Ensimmäiset kunnon maalaukset tein muutamia vuosia myöhemmin.

Mistä sait kimmokkeen graffiteihin: niiden visuaalisuus, ”kielletty hedelmä”, kokeilunhalu, vai mikä?

Kiinnostus heräsi ensisijaisesti visuaalisuudesta. Mutta kiehtovaa oli myös sitä verhonnut salamyhkäisyys. Tekijät olivat suurimmaksi osaksi tuntemattomia, nuorelle pojalle lähes mystisiä supersankareita. Lähes kaikki piti oppia itse, ei ollut kursseja graffitien tekoon. Myös kaupunki tuli tutuksi eri lailla graffitipaikkoja kolutessa ja etsiessä uusia maalauksia.

EGS: Night on Earth 1, 2017. KUVA: Pekka Hannila

Mikä oli ensimmäinen kotimaan ulkopuolelle toteuttamasi graffiti/graffitit? Missä ja milloin?

Muistaakseni Tukholmaan joulukuussa 1990.

Mikä graffitin teossa kiehtoo eniten?

Omalta osaltani kiinnostavinta on matkustaminen uusiin paikkoihin maalaamaan. Graffitien maalaus on todella hyvä tapa tutustua uusin maihin ja kaupunkeihin ja niiden asukkaisiin.

Miten suhtaudut graffitin muuttumiseen salonkikelpoiseksi?

Minusta hyvä taide ansaitsee aina tunnustuksensa sekä salongissa että kadulla. Toivon graffitin säilyttävän kapinallisen luonteensa katukuvassa eikä kesyyntyvän liikaa.

Tirana, Albania, 2014. KUVA: Noora Geagea

Entä oma kehityksesi, kaupunkitilasta galleriaan?

Se on ollut lähes 30 vuoden tiedostamaton prosessi, joka ei ollut alun perin mikään tähtäin. Koen sen osaksi isoa teosta. Itse asiassa koen kaikki maalaukseni yhdeksi isoksi teokseksi. Tulen aina tekemään töitä myös kaupunkitilaan. Kadut ja galleriat eivät sulje toisiaan pois.

Entä yhteistyö helsinkiläisen Make Your Mark Galleryn kanssa?

Taidehallin näyttely on tehty tiiviissä yhteistyössä Make Your Mark Galleryn Umut Kiukaan kanssa. Täydennämme toisiamme hyvin, yhteistyömme on alkanut jo viisi vuotta sitten. Suunnitelmissa on suunnata entistä enemmän voimavaroja ulkomaille. Make Your Mark Gallerylla on Suomessa kattavimmat tiedot ja kokemus graffiti- ja katutaiteen saralta ja se on pohjoismaisittainkin merkittävä tekijä.

Mitä odotat Taidehallin näyttelyltä?

Uudet ihmiset saavat tutustua töihini. Laaja näyttely tuo esille töitäni monipuolisemmin, mukana on mm. aivan uusia lasi- ja puuveistoksia. Toivon myös pystyväni herättämään ajatuksia esimerkiksi Kadonneet valtiot -teossarjan myötä. Toivottavasti myös pystyn herättämään innostuksen aloittaa graffitien teko!

Lissabon, 2016

Haastattelu on julkaistu Suomen Taideyhdistyksen jäsenlehdessä 2/2017.